Het verhaal van het Rittal Application Center begon toen de firma die de Perforex cnc-bewerkingsmachine produceerde, onderdeel werd van Rittal. Het idee leefde dat weinig bedrijven de intentie of de middelen hadden om zelf te investeren in de machine, maar dat betekende voor Rittal niet dat ze het potentieel van de Perforex niet als service konden aanbieden aan klanten. “Met de Perforex in ons toenmalig Rittal Modification Center kregen maakbedrijven plots de kans om hun kastsystemen snel en nauwkeurig door ons te laten voorbereiden of bewerken, waardoor ze enorm veel tijd konden besparen in hun eigen productie. Zo hebben we de eerste steen gelegd op de weg naar meer automatisatie voor onze klanten”, vertelt Mario Van Bever, Business Development Manager bij Rittal.
Volledige waardeketen
Door de jaren heen is die vraag gestaag gegroeid. Wat begon bij de Perforex, werd de afgelopen jaren daarom verder uitgebreid met andere machines zoals de Secarex, voor het op maat zagen van kabelgoten, en recent de Wire Terminal voor geautomatiseerde draadconfectie. “Klanten ondervonden in het Modification Center aan den lijve wat de impact van automatisatie kon zijn op hun processen.
Vandaag is ons machineportfolio verder uitgebreid en bieden we in het Rittal Application Center ontzorging over de hele waardeketen, van engineering tot operations. Digitalisering en de synergie met ons zusterbedrijf Eplan zijn cruciale hoekstenen van dit concept.
We hebben de tijd genomen om die synergie te verkennen en uit te diepen. Vroeger startte kastbewerking bij een papieren schema of tekening. Door de samenwerking met Eplan is dat nu volledig gedigitaliseerd en geïntegreerd in onze manier van werken. We werken volledig paperless en de klant plukt de vruchten van die snelheid en flexibiliteit.”
Concrete cases
Wat lang geleden in het Rittal Modification Center begon met louter demonstraties van oplossingen als de Perforex, is vandaag meer dan ooit geëvolueerd naar concrete klantencases, naar bedrijven die interesse tonen in onze machines en ze niet alleen in actie willen zien, maar ze ook concreet willen gebruiken. De engineeringssoftware van zusterbedrijf Eplan is wat dat betreft een sterke katalysator. Die laat bijvoorbeeld toe om in geen tijd een draadschema op te stellen dat rechtstreeks in de Wire Terminal gevoed kan worden voor productie.
“Op die manier ligt de drempel bijzonder laag voor bedrijven om de meerwaarde van het RAC en draadconfectie op een gepersonaliseerde en bruikbare manier te ontdekken. Vroeger moest dit gebeuren via een demo in Duitsland, maar dat was zeer tijdrovend. Nu kunnen we onze klanten snel uitnodigen in het RAC te Lokeren, en zien ze in geen tijd wat ons portfolio kan betekenen voor hun productie. Het gebrek op de arbeidsmarkt aan technisch geschoold personeel neemt
Meer dan een eeuw ervaring
Alle Rittal-medewerkers die aandeel hebben in het succes van het RAC zijn bijzonder fier op de vooruitgang die geboekt wordt. In het RAC zelf werkt een complementair team van zes getalenteerde anciens. Ejder, Johan, Pascal, Rudy en Jean-Claude, verantwoordelijke van het Rittal Application Center, hebben samen meer dan een eeuw aan ervaring in het ‘atelier’ van Rittal. Ze hebben allemaal een eigen expertise, maar delen wel dezelfde passie voor hun werk en fierheid voor de eindproducten die vanuit het RAC naar de klant vertrekken.
Daarnaast is er Sharon. Als hoofd Operations is ze verantwoordelijk voor zowel het RAC als het magazijn en de klantendienst, waar de bal voor de productie aan het rollen gaat.
Op de klantendienst worden vragen opgenomen, berekeningen gemaakt en de productieplanning opgesteld. Zij wordt bijgestaan door Jeffrey, die instaat voor de prijsberekeningen en de stock opvolgt zodat alle bestellingen tijdig kunnen worden geproduceerd.
Snel en flexibel
“Of ze nu een rol vervullen in het atelier of op bureau, de leden van het RAC-team blinken uit in snelheid en flexibiliteit. Dat is een van de sterktes van het RAC. Wanneer een klant interesse toont in bijvoorbeeld de Wire Terminal en een bestelling voor draadsets binnenkomt op de klantendienst, kan er zeer snel geschakeld worden. Op dat moment is het zaak om de voorraad te controleren en de productie in te plannen. Dat lukt wonderwel, want iedereen is goed op elkaar afgestemd. Samen maken ze van het RAC een waar succesverhaal voor Rittal”, besluit Mario van Bever.