Sinds de oprichting van Rittal in 1961 liggen twee specifieke pijlers aan de basis van het succes en de evolutie van de specialist op het vlak van behuizingstechniek en IT-infrastructuur: standaardisering en aandacht voor de input en feedback van klanten.
Die elementen maken dat het bedrijf vandaag is uitgegroeid tot een ware wereldspeler. Door de jaren heen hebben de experts van Rittal bordenbouwers steeds de vraag blijven stellen: Hoe kunnen we onze oplossingen voor jou nog beter maken?
Nood aan automatisatie
De nood aan automatisatie is er ook in recente jaren, want meer dan ooit worden bordenbouwers geconfronteerd met verschillende uitdagingen. “Een gigantische digitaliseringsgolf overspoelt onze maatschappij en de industrie in het bijzonder, terwijl de zoektocht naar geschoold technisch personeel alsmaar moeilijker wordt”, vertelde Managing Director Koen Wolfcarius. “Die trends zijn de ontstaansreden van het Rittal Application Center en de reden waarom we de synergie tussen Rittal en Eplan als zusterbedrijven verder zijn gaan uitbouwen.”
“Bordenbouwers komen ingenieurshanden te kort”, ging Robby Bouwen, Managing Director van Eplan verder. ”Daarom moeten ze wel automatiseren en digitaliseren. Het uiteindelijke doel moet zijn om een geïntegreerde waardeketen te realiseren, van engineering over manufacturing tot operations.
Eplan en Rittal willen hen daarbij helpen. Dankzij fully-automated bordenbouw kunnen bordenbouwers tijd besparen, de foutenmarge reduceren en de kwaliteit van hun product verhogen, wat uiteindelijk leidt tot minder onderhoud.”
Brug tussen ontwerp en productie
Elk product begint bij een tekening in de engineeringfase. In die tekeningen of schema’s zitten alle data vervat rond instelwaarden, afwerkingsprocessen etc. Die data voeden een digital twin van het gewenste eindresultaat, een digitale kopie die kosteloos geperfectioneerd kan worden en aan de basis ligt van een foutloze productie.
“Met onze software bouwen we een brug tussen engineering en productie, garanderen we meer transparantie en efficiëntie door dataonderbrekingen in de waardeketen op te lossen en bieden we de tools voor een doorgedreven digitale transformatie. We willen impact creëren voor onze klanten bedrijfsbreed over alle processen heen”, getuigde Robin Vandersyppe, Senior Consultant bij Eplan.
Zo werd tijdens de opening van het Rittal Application Center de synergie tussen de engineeringsoftware van Eplan en de hardware en bewerkingsmachines van Rittal meteen duidelijk. Verschillende workshops in het Application Center bewezen in de praktijk de verenigde kracht van de zusterbedrijven.
Minder nood aan technisch geschoold personeel
Aan de Perforex, de cnc-bewerkingsmachine van Rittal, ging Jean-Claude De Letter, verantwoordelijke van het Rittal Application Center, dieper in op hoe manueel werk in de bordenbouw steeds meer iets van het verleden wordt. “Mechanische bewerking is voor de bordenbouwer een noodzakelijk kwaad. De Perforex kan dit grotendeels overnemen, waardoor medewerkers de handen vrij hebben voor meer belangrijke taken. Tegelijk betekent die automatisering een lagere foutenmarge en een hogere consistentie en kwaliteit van het eindproduct. In combinatie met de gebruiksvriendelijkheid van de machine betekent dit ook dat minder technisch geschoold personeel kan ingezet worden voor de mechanische bewerking.”
Aansluitend demonstreerde Rudy Maes hoe de Perforex automatisch verschillende boor- of freeskoppen gebruikt om vervolgens gaten in de panelen te maken. De medewerker dient enkel het paneel of de kast op de machine te plaatsen en op start te duwen. De Perforex gaat aan de slag op basis van de modeldata uit de Eplan-software en voert elke bewerking even nauwkeurig uit, wat de consistentie van kastenreeksen ten goede komt.
Bezoekers Nico Deprez en Dylan Delrue van SKT Ypes, expert in industriële leidingsystemen en schakelborden, waren alvast onder de indruk: “De mechanische bewerking van kasten is bijzonder tijdrovend, zeker bij grotere projecten waarbij je twintig of dertig kasten moet leveren. Door een beroep te doen op het Rittal Application Center, verliezen onze bordenbouwers geen tijd met het uitslijpen van uitsparingen en kunnen ze zich concentreren op de eigenlijke assemblage. Het was indrukwekkend om bij Rittal aanwezig te zijn en te zien hoe de bordenbouwmarkt zal evolueren in een digitale wereld.”