Klantencase

Rittal ondersteunt het GSM-R netwerk
van Infrabel

GSM-R site van Infrabel

Maar wat is GSM-R juist? Net zoals een gewone GSM is GSM-R een mobiel communicatiemiddel, maar dan enkel voor spoorweg doeleinden. Dat verklaart de letter R, die staat namelijk voor Railways.
GSM-R heeft twee belangrijke facetten: enerzijds kan via GSM-R een treinbestuurder binnen enkele seconden met het seinhuis of Traffic Control, van waaruit Infrabel het treinverkeer regelt, praten. Waarmee de spoorwegveiligheid aanzienlijk wordt verbeterd.
Anderzijds maken ETCS en GSM-R deel uit van het ERTMS-programma (European Rail Traffic Management System) van de Europese unie, dat streeft naar interoperabiliteit van besturings- en seininrichtingssystemen. Of simpelweg gezegd, zorgen GSM-R en het ETCS project voor een betere samenwerking tussen de verschillende landen op vlak van seingeving. Wat opnieuw de spoorwegveiligheid ten goede komt.

ETCS staat voor European Train Control System en is opgedeeld in 3 niveaus, waarbij het eerste niveau eerder een uniformisatie is van de bestaande, bekabelde seingevingsapparatuur. Vanaf niveau 2 wordt GSM-R verantwoordelijk voor het transport van de seingevingsinformatie. Dit laat toe om bepaalde informatie zoals aangeraden snelheid van een trein, continu door te geven aan de treinbestuurder. Het treinverkeer zal hierdoor vlotter en veiliger verlopen. Als een trein sneller rijdt dan de toegelaten snelheid, zal de treinbestuurder worden gewaarschuwd en bij het negeren hiervan zal er een automatische noodremming worden doorgevoerd.
Bij niveau 3 zullen de vaste spoorwegsecties verdwijnen en zal alles dynamisch worden aangestuurd. Hierdoor kunnen er meer treinen op een spoorweglijn en wordt aldus de capaciteit vergroot.

CS Toptec
De beslissing om het GSM-R netwerk uit te rollen werd rond 2000 genomen. Sedert 2014 zijn dan de modernisatiewerken van het GSM-R netwerk gestart. Hier kwam Rittal België in de kijker. Na de goedkeuring van de POC (Proof of Concept) werd het modernisatieproject opgestart in 2017.

GSM-R sites kan men hoofdzakelijk naast de spoorweglijnen terug vinden en elke site zorgt voor een GSM-R dekking over een afstand van enkele kilometers. In België zijn er ondertussen een 650-tal sites waarvan er ongeveer 450 reeds zijn gemoderniseerd.

De behuizing op de sites die we bezochten (Erpe-Mere en Lede) werd respectievelijk in 2017 en in 2018 geplaatst. Traditioneel bestaat een site uit één behuizing die het radionetwerk regelt en één behuizing die, voornamelijk, de ondersteunende apparatuur herbergt. Voor deze laatste behuizing werd gekozen voor de CS Toptec van Rittal. Meer specifiek voor het gamma multifunctionele behuizingen, het platform ten behoeve van telecommunicatieoplossingen voor buitentoepassingen. Als opties werden hier onder andere de batterijbodem, DAC (Direct Air Cooling Systems) en de sokkel geselecteerd.
Deze kasten zijn steeds IP55 volgens EN605229/10.81 en RC 2 (resistance class), volgens DIN EN V 1630:1999-04. Deze behuizingen worden steeds uitgerust met een regendak met geïntegreerde ventilatie, 19”-stijlen in roestvrij staal, een aluminium montageplaat en, afhankelijk van de uitvoering, met enkele of dubbele deur, symmetrisch of asymmetrisch. De kast zelf is ook uit 2,0 mm aluminium (AIMg3) met een polyester poedercoating. Aluminium heeft een gering gewicht maar een hoge statische belasting. Het aluminium wordt eerst ontvet en krijgt een nanokeramische behandeling. Daarna wordt er gewerkt met een zink-fosfatering grondlak van 10µm-20µm. Als laatste komt er nog een poedercoating in polyester van 90µm-120µm bovenop. Dit zorgt voor een uitstekende bescherming tegen alle weercondities, minerale oliën, smeermiddelen en zwakkere zuren en basen, zelf na een geringe beschadiging.

In dit specifiek geval werd er gekozen om met Roxtec doorvoeren te werken. Maar deze behuizingen kunnen natuurlijk ook uitgerust worden met wartelplaten. Het batterijcompartiment bevindt zich onderaan de kast. Deze zijn ook voorzien van ventilatieopeningen. Voor de veiligheid zijn de buitenwanden bestand tegen demontage van buitenaf. De schroeven en bouten zijn enkel toegankelijk na het openen van de deuren.
De geplaatste 19-stijlen moeten minstens 100kg kunnen dragen. Verder worden deze kasten voorbereid door het Modification Center van Rittal. Zo worden er op verschillende plaatsen al DIN-rails geplaatst om naderhand gemakkelijk en snel apparatuur te kunnen inbouwen.
Om de veiligheid nog te verhogen worden de deuren voorzien van inbraaksensoren en deurcontacten.
Om de Infrabel techniekers te helpen wordt er ook een klaptafeltje voor laptop, een automatische verlichting en een 230V stopcontact voorzien. Zodat een onderhoud of een eventuele interventie op een veilige en comfortabele manier kan verlopen.
We willen alvast Infrabel bedanken voor de keuze van onze oplossingen. Het is voor ons altijd interessant om onze producten eens in een live-omgeving te mogen aanschouwen. Wij willen dan ook de heer Bart Gijssels en de heer Wim Meynsberge bedanken voor de deskundige uitleg en het openstellen van de sites.

gijssels_bart_coordinator Run GSM-R"Nadat kasten bij Rittal vertrekken, worden deze elektrisch voorbereid bij SDM Technics alvoor ze naar de betreffende site worden gebracht".
Bart Gijssels - Coördinator Run GSM-R

Product in de kijker: CS Toptec

Rittal-cs-toptec

  • Afmetingen breedte 800mm, diepte 800mm, hoogte 1200/1600/1800mm.
  • Beschikbaar met volle deur of met deur met een uitsparing voor een outdoor-klimaatmoduul.
    Steeds uitgerust met transportsokkel van 100mm en een rondom overstekend regendak. Zijwanden, achterwand en deur zijn compleet dubbelwandig. Het volledige frame is beschikbaar voor interieuropbouw.
  • Behuizingsframe roestvast staal 1.4301 (AISI 304).
  • Kast en regendak aluminium AIMg3.
  • Oppervlak poedercoating met UV-bestendig polyester.
  • Frontdeur deurarretering, zwenkhevelgreep en halve profielcilinder.
  • Sokkel geschroefde wartelplaten en geschroefde plinten voor en achter.
  • Max. draagvermogen 15.000N (deur 360N).
  • Deur met uitsparing kan uitgerust worden met de CS-adapterplaat, deze kan verder uitgerust worden met ventilatoren om zodoende een geforceerde luchtstroom te bereiken of met een Blue e+ outdoor koelaggregaat.

Rittal-cs-toptec-2


 

Resistance class of weerstandsklasse 2 uitgelicht

Deze test beslaat verschillende onderdelen. Het behelst onder andere een statische test (kracht tussen 1,5 en 10kN op het zwakste punt), een dynamische test met een dynamische impact met een gewicht van 50kg. Tenslotte wordt er een manuele inbraakpoging gesimuleerd waar de algemene weerstand tegen inbraak minstens 20 minuten moet zijn.

Rittal-klantencase-Infrabel-15
GSM-R Network Rack met o.a. string van 4 batterijen, IP/MLS-transmissie apparatuur en optische verdeler.
Rittal-klantencase-Infrabel-14
Door gebruik te maken van Roxtec blijft de kast vocht- en stofvrij.
Rittal klantencase Infrabel
Danny Forré (Product Manager Enclosures & Cooling), Bart Gijssels (Coördinator Run GSM-R - Infrabel) en Wim Meynsberge, Koen Van Hende (Product Manager IT & Outdoor Solutions) en Mathieu Lauwers (Vertical Manager Rail & Road).
Rittal-klantencase-Infrabel-9
Rittal-klantencase-Infrabel-11
Product

Outdoor behuizingen

Wij hebben alles wat je moet weten over outdoor behuizingen overzichtelijk en gebruiksvriendelijk samengevat. Je vindt deze informatie op onze website.

Ontdek het volledige gamma

BLOG: Externe behuizing voor je outdoorbesturingskast kiezen


Wanneer je op zoek gaat naar de  juiste behuizing voor je installatie in een outdoortoepassing, moet je rekening houden met heel wat factoren. Maar hoe kies je nu die juiste behuizing? Stel jezelf de juiste vragen aan de hand van vier factoren die de keuze van je behuizing bepalen. De levensduur van je behuizing, de duurzaamheid en de klimatisering van je behuizing, vandalisme en de cybersecurity van je installatie beïnvloeden de werking van je outdoorinstallatie.
Lees dit blog artikel

Een nieuw aanspreekpunt voor Rail & Road - (Renewable) Energy

Rittal Belgium bouwt haar verticale benadering van de markt verder uit. Graag een vrijblijvend gesprek met onze Industry Manager Rail & Road?
Contacteer Matthieu via +32 (0)9 353 91 11 of via e-mail.